Psihopatoloģīja.
Kliniskā geštaltterapija.
Specializācijas piemērota 4.un 5.kursa studentiem, un sertificētiem geštaltterapeitiem (1.-3.kursa studenti specializācijai netiek pielaisti). Kopējais stundu skaits – 160.
Semināri notiks gan klātienē, gan Zoom platformā
* 14.Martā 2025.g. 17.00-19.00 ir plānota specializācijas online prezentācija šeit Jūs varat pieteikties uz prezentāciju:
Programmas maksa:
RGI studentiem un LGTA ( Latvijas Geštalta terapeitu apvienības) biedriem – 250 € + PVN (302.5€)
Visiem pārējiem – 300 € + PVN (363 €)
*reģistrācijai seminārā ir nepieciešams veikt pirmā semināra pilnu apmaksu, apmaksa netiek atgriezta.
Specializācijas vadītāji:
Anna Yudin (Norveģija), Geštaltterapeite, supervīzore, ECGT
Nikolajs Ščerbakovs (Latvija), Geštaltterapeits, supervīzors, ārsts-psihiatrs, Rīgas Geštalta Institūta pasniedzējs, ECGT
Specializācijas struktūra:
1.seminārs: Geštaltterapijas klīniskās metodoloģijas filozofiskās un ētiskās problēmas.
Geštaltterapijas klīniskās metodoloģijas filozofiskās un ētiskās problēmas.
1.Seminārs. 25.-27.aprīlis 2025., (klātienē)
→ Teorija:
- klients vai pacients, termina “terapija” nozīme;
- subjekts-subjektivitāte un subjekts-objektivitāte terapeitiskajās attiecībās;
- terapeita Self funkcionēšanas no lauka teorijas un ētikas pozīcijas;
- kāda ir terapeita loma;
- terapeita un klienta Self rašanās kā lauka fenomens;
- ko terapijā mēs saucam par terapeitisko efektu;
- kontakta kvalitāte kā radošās pielāgošanās fenomens;
- nosacīti veselīgs un patoloģisks vajadzības figūras formēšanās un sabrukšanas cikls;
- ētikas normas kā terapijas kvalitātes garantija.
→ Prakse:
- terapeita Self funkcionēšanas apzināšanās vingrinājumi;
- rašanās apzināšanās vingrinājumi;
- terapeitiskās sesijas demonstrēšana;
- supervīzijas sesijas demonstrēšana.
2.seminārs: Klīniskās diagnostikas problēmas geštaltterapijā.
Klīniskās diagnostikas problēmas geštaltterapijā.
23.-25.maijs 2025., (Online, Zoom)
→ Teorija:
- nosacīta garīgās veselības un pataloģijas diferenciācija;
- atšķirības starp psihiatrisko diagnozi un geštalt-diagnozi;
- garīgi vai uztveres traucējumi;
- fiksēts geštalts kā psihopatoloģijas fenomens;
- psihopatoloģija kā radošā pielāgošanās;
- fenomenoloģija kā diagnostikas pamats geštaltā;
- Self attīstības psihoanalītiskās teorijas kā atbalsts geštaltterapeitam darbā ar psihopatoloģiju;
- sindromoloģija kā geštalt-diagnozes pamats.
→ Prakse:
- radošās pielāgošanās apzināšanās vingrinājumi;
- kontakta kvalitātes apzināšanās vingrinājumi;
- terapeitiskās sesijas demonstrēšana;
- supervīzijas sesijas demonstrēšana.
3.Seminārs. Lauka dinamika fiksēto geštaltu jomā.
Lauka dinamika fiksēto geštaltu jomā.
12.-14.septembris 2025., (Online, Zoom)
→ Teorija:
- fiksēts geštalts;
- polarizācija un nulles punkts kā atbalsts terapeitam kā to uzskata Frīdlenders;
- konflikti kā kontakta kvalitātes fenomens;
- atkarību izraisoša uzvedība kā fiksēts geštalts;
- afekti kā fenomeni, kas raksturīgi noteiktas formas radošai pielāgošanai;
- problēmas ar rāmi;
- ētiskie ierobežojumi kā terapeita instruments;
- dialogs kā eksperiments;
- lauka spriedzes kvalitāte kā norāde uz drošības līmeni terapeitiskās attiecībās;
- dažādu formu eksperimentu izmantošana atšķirīgu līmeņu lauka spriedzes situācijās.
→ Prakse:
- lauka dinamikas apzināšanās un analīzes vingrinājumi;
- vingrinājumi darbam ar terapeitiskām robežām;
- terapeitiskās sesijas demonstrēšana;
- supervīzijas sesijas demonstrēšana.
4.Seminārs. Bioloģiskās psihiatrijas pamati. Neirozes psihiatrijā, psihoterapijā un geštaltterapijā.
Bioloģiskās psihiatrijas pamati. Neirozes psihiatrijā, psihoterapijā un geštaltterapijā.
7.-9. novembris 2025., (klātienē)
→ Teorijas:
- garīgo traucējumu modeļi: medicīniskais (bioloģiskais modelis), biopsihosociālais modelis, K.Jaspera metodoloģiskais modelis, U.Oslera medicīniski humānistiskais modelis;
- simptoma izskatīšanas perspektīvas;
- garīgo traucējumu bioloģiskie pamati;
- bioloģiskās psihiatrijas pamata stāvokļi: simptoms, sindroms, slimība;
- neirozes psihiatrijā, psihoterapijā un psihoanalīzē – izcelsmes teorijas, iekšējie konflikti, piesaistes teorija psihoanalīzē un evolūcijas psihiatrijā, traucējumu veidi un to norise, ārstēšanas metodes;
- geštaltterapija: neirozes izcelsme (nepabeigtās situācijas, desensibilizācija, trauksme- simptoms, kā radoša pielāgošanās), neirotiska pieredze un neirotisks veids kā veidot kontaktu;
- terapeitiskas stratēģijas strādājot ar neirozēm;
→ Prakse:
- nepabeigto lietu identificēšanas vingrinājumi;
- vingrinājumi darbam ar iekšējiem konfliktiem un nepabeigtiem geštaltiem;
- supervīzijas sesijas.
5.Seminārs. Psihozes kā nopietni attīstības traucējumi un smaga piedzīvota stresa sekas.
Psihozes kā nopietni attīstības traucējumi un smaga piedzīvota stresa sekas.
Self attīstības teorijas un Self pataloģiju attīstības teorijas psihoterapijā un geštaltterapijā. Narcisms un narcistiski
16.-18. janvāris 2026., (Online, Zoom)
Teorija:
- neirozes un psihozes psihiatrijā – salīdzinošās īpašības;
- psihozes bioloģiskajā psihiatrijā: šizofrēnija (fenomenoloģija, teorija, stresa diatēzes rašanās teorija), bipolāri afektīvi traucējumi (1.un 2.tips), maldu psihozes un afektīvas psihozes);
- psihozes kā nopietni narcistiski traucējumi (attīstības traucējumi) psihoanalīzē;
- relācijas modelis psihoterapijas un geštaltterapijas attīstībā;
- attīstības ieceres (virzieni) un attīstības “uzdevumi/mērķi”;
- narcisma fenomeni – fons vai figūra terapijā;
- psihotiska pieredze un psihotisks veids kā veidot kontaktu;
- darbs ar “lauku” psihozes un smagu personības traucējumu gadījumos.
Prakse:
- darbs ar “lauku” un tā skaidrojums;
- sesijas demonstrācija;
- savas personīgās vēstures izzināšana;
- terapeita narcistiskā fenomenoloģija personīgajā dzīvē un profesionālajā sfērā.
6.Seminārs. Traucējumi, kas saistīti ar personības robežstāvokļiem, robežstāvokļu pieredze geštaltterapijā. Afektīvi traucējumi psihiatrijā. Depresijas un depresijas pieredze.
Traucējumi, kas saistīti ar personības robežstāvokļiem, robežstāvokļu pieredze geštaltterapijā. Afektīvi traucējumi psihiatrijā. Depresijas un depresijas pieredze.
20.-22. marts 2026., (Online, Zoom)
→ Teorija:
- personības robežstāvokļu traucējumi bioloģiskajā psihiatrijā, kritēriji un veidi;
- robežstāvokļu neirozes psihoanalīzē kā attīstības neatrisinātie uzdevumi (separācijas/individuācijas nepabeigtie procesi, M.Mālers);
- robežstāvokļu pieredze un veids balstīts robežstāvokļos veidojot kontaktu;
- stratēģija darbam ar pacientiem, kas demonstrē robežstāvokļu pieredzi un izmanto kontaktu veidošanas stilu, kas balstīts robežstāvokļos;
- afektīvā pataloģija bioloģiskajā psihiatrijā;
- depresijas kvalifikācija, veidu, fenomenoloģija;
- depresija psihoanalīzē un kognitīvi biheiviorālajā teorijā;
- depresijas pieredze un depresīvs stils kontakta veidošanā;
- suicidālas uzvedības riska novērtēšanas metodes, suicīdu profilakse;
- taktika un stratēģija darbam ar pacientiem, kam ir depresīva pieredze;
- psihofarmakoloģija – plusi un mīnusi, depresijas farmakoloģiska ārstēšana.
→ Prakse:
- darbs ar “sarežģītu” pacientu;
- savas robežstāvokļu un depresīvās pieredzes izzināšana;
- demonstratīva supervīzijas sesija.
7.seminārs. Personības traucējumi no Self radošās pielāgošanās ģimenes sistēmai teorijas skatupunkta un no lauka teorijas skatupunkta.
Personības traucējumi no Self radošās pielāgošanās ģimenes sistēmai teorijas skatupunkta (šizoīdais, narcistiskais, robežstāvokļu) un no lauka teorijas skatupunkta. Atkarības un atkarību izraisoša uzvedība – ļaunprātīga psihoaktīvu vielu lietošana, pārtika, seksuālās atkarības, atkarība no otra cilvēka, līdzatkarība un kontratkarība. Personības traucējumi.
15.-17. maijs 2026., (klātienē)
Teorija:
- pieaugušo (vecāku) personīgo robežu funkcionēšanas ietekme uz bērna Self funkcionēšanas formēšanos;
- diāde un triāde kā Self izaugsmes faktors no psihoanalīzes skatupunkta;
- Personality funkciju formēšanās īpatnības;
- Ego funkcijas rigiditātes priekšnosacījumi;
- ceturtā Self attiecību funkcija bērna attīstībā psihopataloģisku stāvokļu kontekstā;
- kontakta pārtraukšanas galvenie afekti un īpatnības (bailes, kauns, vaina);
- funkcionēšanas līmeņi (Kernbergs).
Atkarību izraisoša uzvedība.
→ Teorija:
- atkarība un atkarību izraisoša uzvedība? (terapeita ētiskā pozīcija);
- medicīniskā pieeja, tā iespējas un ierobežojumi;
- fenomenoloģiskā pieeja: darbs ar nepanesamiem pārdzīvojumiem un pašārstēšanās;
- atkarīga uzvedība kā radoša pielāgošanās (defleksija, disociācija, desensibilizācija);
- emocionālā atkarība kā citu atkarību pamatelements, tās mehānismi un dziedināšanas etapi: atkarība, kontratkarība, savstarpēja atkarība;
- šķelšanās “atkarīgais – tāds, kas atveseļojies” – pārrāvums un recidīvs, un to profilakse;
- ķīmisko atkarību ārstēšanas stratēģija, psihoterapijas ierobežojumi;
- 12 soļu programma: plusi un mīnusi;
- terapeitisko attiecību robežu pārkāpšanas fenomeni;
- lauka dinamika sadarbībā ar atkarīgo: līdzatkarīga ģimene, partneris, atkarība kā atkarīgā pasīvās atdalīšanās agresijas izpausmes veids, “identificēts pacients”.
→ Mērķis un stratēģija darbam ar atkarīgajiem un līdzatkarīgajiem:
- atšķelto Self daļu integrācija attīstot Ego funkciju;
- psiholoģiskā autonomija “Es neesmu Tu, Tu neesi Es”, prasme atšķirt savas jūtas un vajadzības no citu jūtām un vajadzībām;
- spēja tikt galā ar pārdzīvojumiem un caur tiem apzināties savas vajadzības;
- spēja bēdās rast mierinājumu;
- prasme interesēties par citu vajadzībām;
- veselīgu komunikācijas prasmju attīstīšana (dialogs);
- izaugsme caur savas atbildības apzināšanos (mana rīcība ietekmē citus);
- ētiska nobriešana (pretstats introjektīvai): par nodarīto kaitējumu es jūtu nevis kaunu un vainu, bet visdziļāko nožēlu un skumjas (drošības vērtība visiem un nozīmīgāka, nekā “nevainojama” sevis tēla vērtība);
- motivācijas atšķirību atpazīšana gadījumos, kad palīdzību atkarīgajam sniedz tuvinieki: “es atnācu, lai palīdzētu tuviniekam” un “es atnācu, lai atkarīgais man nenodarītu kaitējumu”.
→ Prakse:
- vingrinājumi darbam ar kaunu, vainu un izmisumu;
- vingrinājumi, kas vērsti un terapeita ierobežojumu izpēti;
- supervīzijas sesijas demonstrēšana.
8.Seminārs. Ieskaites pārbaudījums.
30.-31.maijs 2026. (Online, Zoom)
Lai students saņemtu ieskaitītu pārbaudi, tam jānovada vismaz 10 sesijas ar vienu un to pašu klientu, un jāveic šo 3 sesiju apraksts. Pārbaudījuma laikā, sava darba aizstāvēšanā, studentam ir jāatbild uz sekojošiem jautājumiem:
- fenomenoloģiskā u sindromu diagnostika;
- klienta sagaidāmais funkcionēšanas līmenis;
- piedāvātā darba stratēģija;
- vai terapeits ir ievērojis kādus ierobežojumus darbam ar šo klientu?
* Pēc specializācijas beigšanas un sekmīgu ieskaišu nokārtošanas tiks izsniegts noklausīto stundu dotajā tēmā apstiprinošs sertifikāts.